Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser 20. desember 2024 - 15:21
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe 19. desember 2024 - 17:59
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut 16. desember 2024 - 16:41
Situasjonen ved Institutt for lærerutdanning på NTNU viser problemene med det statlige økonomistyringssystemet Tidligere instituttleder Torberg Falch om økonomiske nedgangstider, lærerutdanning og utdanningskvalitet
Lærerutdanningens status og paradokser Lærerutdanningen er spesiell, men ikke mer spesiell enn andre utdanninger, skriver Torberg Falch, som mener at tettere koblinger til andre deler av høyere utdanning vil kunne bidra til å øke studiets status.
Om hvorfor man ikke kan stole på karakterene Er utdanningsinstitusjonene i stand til å sette høye nok faglige krav, eller vil antallet nasjonale eksamener økes hvis opptakskravene fjernes, spør Torberg Falch.
Lite informativt om effektar av regional høgre utdanning Studiar av effektane av regionale utdanningstilbod må gjelde større regionar enn dei Torberg Falch opererer med, meiner Kåre Heggen.
Heggen tar en omvei om regioner Det er ingen automatikk i at mer desentralisert høyere utdanning gir bedre lokal rekruttering av kompetanse, ifølge Torberg Falch.
Regional høgre utdanning er høgst truleg viktig for regional rekruttering Torberg Falch hevdar at regional høgre utdanning korkje styrker tilgangen til høgre utdanning eller desentral rekruttering, men analyserer ikkje det han spør om, ifølge Kåre Heggen.
Studie sår tvil om de-sentralisert utdanning En studie fra NTNU om desentralisert lærerutdanning viser at det har liten eller ingen betydning for om man blir værende i regionen man utdanner seg.
Innspill til opptaksutvalget Vurderinger om allokering av talent, insentiver, likebehandling og effektivitet bør legges til grunn ved opptak til høyere utdanning, mener Torberg Falch ved NTNU.
Forberedelse til framtidig arbeid spiller liten rolle for studentenes tilfredshet Arbeidslivsrelevans i utdanningene har nylig blitt satt høyt på den politiske agendaen. Hva som menes med arbeidslivsrelevans er imidlertid uklart.
Om villedende tall for lærermangel og reserver utenfor skolen I et oppslag på Khrono med tittelen «Nå er vi tett på en krise» er det flere feil som bør korrigeres.
Lærerutdanning som løsning og problem Istedenfor å kun se på lærerutdanningenes problemer, bør vi også løfte frem velfungerende aspekter for å motvirke noen av de negative fremstillingene av læreryrket og lærerutdanningen.
Hvorfor lærerutdanningen er eneste studium med lavere interesse Ulike sider ved pandemien kan være viktigst for nedgangen i interessen for lærerutdanning i 2020 og 2021, mener Torberg Falch.
Uttalte seg til avis. Ble irettesatt av leder: — Grenser for hva som er akseptabelt — Jeg ser dette som nok et forsøk på å bringe meg til taushet, sier professor Tone Pernille Østern ved NTNU. Hun ble irettesatt av sin leder i en felles melding til hele instituttet på grunn av uttalelser hun ga til Khrono.
Konflikt rundt mangfold og for få høyrepopulister på lærerutdanningen Instituttleder ved lærerutdanningen på NTNU provoserte mange internt da han ønsket debatt om hvordan de kunne rekruttere flere fra høyresiden og de populistiske delene av befolkningen. To ledere har nå sluttet.
Hva skjer med søkingen til lærerutdanningene? Det er mulig å forbedre rekrutteringa til lærerutdanningene. Kanskje er noe av problemet at lærerutdanningene er spredt tynt utover mange campus, spør instituttleder på NTNU, Torberg Falch, i dette innlegget.
Godt opptak til lærerutdanningene Læreropptak. Lærerutdanner på NTNU, Torberg Falch, ser mange gode tall for læreropptaket, også etter innføring av nye karakterkrav og masterbasert utdanning.
NTNU vurderer å legge ned lærer-mastere. Yrkesfag kan bli spesielt rammet. Lærerutdanning. Med femårig grunnlærerutdanning, blir søkergrunnlaget til masterutdanningene for lærere mindre, tror NTNU.
Dosentstigen bør generaliseres og ekspandere Dosent. Stillingsstrukturen i Universitets og høgskole-sektoren er gammel og sannsynligvis ikke det beste rammeverket for sektorens framtidige virksomhet, skrive instituttleder på NTNU, Torberg Falch.
Universitetenes strategiske prioriteringer NTNU prioriterer disiplinfagene mye lavere enn det universitetene i Oslo og Bergen gjør. skriver professor i samfunnsøkonomi Torberg Falch.
Nyeste artikler
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Nøttesteik — på godt og vondt
Distriktsløft krever mer enn flere studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut